کوروش بزرگ

کوروش بزرگ

کوروش بزرگ

کوروش بزرگ

تخت جمشید ترک خورد (+ عکس)

ترک های متعددی که در تخت جمشید ایجاد شده، این بنا را در معرض ریزش و آسیب جدی قرار داده است.

به گزارش مهر، تخمت جمشید همواره به عنوان یکی از بناهای شاخص ایران مطرح بوده است.

این بنای جهانی البته مورد آسیب های مختلفی قرار گرفته که از جمله آن می توان به رطوبت اشاره کرد که این بنای جهانی را مورد تهدید قرار داده است.

اما ترک هایی که اکنون در این بنای جهانی دیده می شود نیز بر شدت آسیب های این بنا افزوده و این امر نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را افزوده است.


فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت با بیان اینکه ترک سنگ ها یکی از عظیم ترین بناهای سنگی جهان را در معرض خطر ریزش قرار داده گفت: یکی از موضوعاتی که با توجه به مرور زمان شاهد افزایش آن در مجموعه جهانی تخت جمشید هستیم مربوط به افزوده شدن ترک هایی بین سنگ ها، ستون ها و کاخ های این مجموعه است.

محمد اسدپور افزود: زمانیکه از پلکان وارد تخت جمشید می شویم در دروازه ملل ستون هایی وجود دارد که این ستون ها ترک هایی خورده و جدید است.

وی ادامه داد: به مرور زمان سنگ ها تحت تاثیر فرسایش و باران های اسیدی، شرایط آب و هوایی و مرور زمان فسیل شده و یک سری ترک هایی در آن به وجود می آید و طی مدت اخیر به دلیل کنترل نکردن از سوی مسئولان و متخصصان این ترک ها روز به روز بیشتر شده است.

ادامه مطلب ...

تشکر از شما

در این پست می خوام از همه ی شما دوستان گرامی که به ما لطف کردین و پلاس وان ما رو به عدد 3 رساندید ، تشکر کنم . اگر شما نبودید ، ما هم نبویدم . در ضمن از دوستان گوگلی هم تشکر می کنیم که در عرض سه ماه پیج رنک 1 رو به ما دادن .

تشکر از همه شما .

ادامه مطلب ...

از کوروش کبیر

کوروش کبیر :

آنان که با افکاری پاک و فطرتی زیبا در قلب دیگران جای دارند را هرگز حراسی از فراموشی نیست ، چرا که جاودانه اند .

ادامه مطلب ...

هخامنشیان


هخامنشیان (۳۳۰ - ۵۵۰ پیش از میلاد) نام دودمانی پادشاهی در ایران پیش از اسلام است. پادشاهان این دودمان از پارسیان بودند و تبار خود را به «هخامنش» می‌رساندند که سرکردهٔ خاندان پاسارگاد از خاندان‌های پارسیان بوده‌است.

هخامنشیان، در آغاز پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد وارد آورد و سپس گرفتن لیدیه و بابل، پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی بزرگی شد. از این رو کوروش بزرگ را بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی می‌دانند.

به پادشاهی رسیدن پارسی‌ها و دودمان هخامنشی یکی از رخدادهای برجستهٔ تاریخ باستان است. اینان دولتی ساختند که دنیای باستان را به استثنای دو سوم یونان زیر فرمان خود در آورد. شاهنشاهی هخامنشی را نخستین امپراتوری تاریخ جهان می‌دانند. پذیرش و بردباری دینی از ویژگی‌های شاهنشاهی هخامنشی به شمار می‌رفت

ادامه مطلب ...